مصدومیت ۴ نفر براثر انفجار در پارک پرواز تبریز (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد زلزله، دوزین مینودشت در استان گلستان را لرزاند + جزئیات (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمایت دانشجویان تهران از خیزش ضدصهیونیستی دانشگاهیان آمریکا قتل دختر اصفهانی مبتلا به اوتیسم به دست مادرش مشهد، سومین قطب پیوند کبد در کشور است آرامگاه فردوسی برای ۱۰ شب میزبان بزرگداشت حکیم‌توس است دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
سرخط خبرها

وقوع ۱۶۰۰ سیل در ۱۰ سال اخیر | بیش از ۴۵۰ شهر و ۸۶۵۰ روستای کشور در معرض خسارت سیل

  • کد خبر: ۱۹۶۲۵۱
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
وقوع ۱۶۰۰ سیل در ۱۰ سال اخیر | بیش از ۴۵۰ شهر و ۸۶۵۰ روستای کشور در معرض خسارت سیل
بیش از ۴۵۰ شهر و ۸۶۵۰ روستای کشور در معرض خسارت سیل قرار دارند. بیش از ۱۰ میلیون هکتار حوزه بحرانی سیل در کشور وجود دارد و حدود ۱۷ میلیون هکتار نیز به لحاظ سیل خیزی شرایط متوسطی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، کارشناسان می‌گویند هزینه اجرای طرح‌های آبخیزداری، نسبت به هزینه خسارات تحمیل شده پس از سیل، بسیار اندک بوده و این هزینه‌ها نوعی سرمایه‌گذاری است.

بر اساس اعلام سازمان منابع طبیعی، اقدامات آبخیزداری، خسارت‌های سیل را بیش از ۷۰ درصد کاهش می‌دهد.

معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه بیش از ۴۵۰ شهر و ۸ هزار و ۶۵۰ روستا درکشور در معرض خسارت سیل قرار دارند گفت: بیش از ۱۰ میلیون هکتار حوزه بحرانی سیل در کشور وجود دارد وحدود ۱۷ میلیون هکتار نیز به لحاظ سیل خیزی، شرایط متوسطی دارد.

وحید افزود: از حدود ۱۲۵ میلیون هکتار حوزه‌های آبخیز کشور، حدود ۳۲ تا ۳۳ میلیون هکتار، مدیریت آبخیزی انجام شده است و ۹۰ میلیون هکتار آن همچنان باقی مانده است.

پرهمت پژوهشگر حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: با روش‌های بیولوژیک، مکانیکی و بیومکانیک، می‌تواند، سیل و خسارت ناشی از آن کنترل کرد.

قرمزچشمه، مدیر هیدرولوژی پژوهشکده حفاطت خاک و آبخیزداری نیز از جمله راهکار‌های مدیریت سیل را احداث سازه‌های تور سنگی عنوان کرد و گفت: این سازه‌های نقش مهمی در مدیریت روان آب داشته و می‌تواند حجم زیادی از رسوبات را هنگام وقوع سیل حفظ کند.

فرامرز، معاون آبخیزداری استان تهران نیز در تشریح ویژگی آبخیزداری در حوزه شهری اظهار داشت: اگر سیلی به حجم ۱ میلیون متر مکعب با دی بی ۵۰ متر مکعب برثانیه بخواهد از حوض تخلیه شود، با عملیات آبخیزداری اگر قرار باشد یک ساعت طول بکشد تا تخلیه شود با آبخیزداری زمان تخلیه به ۳ ساعت افزایش و دی بی به ۲۵ متر مکعب بر ثانیه کاهش خواهد یافت و شدت خسارات سیل را کاهش می‌دهد.

بررسی کارشناسان نشان می‌دهد: در مناطقی که طرح‌های آبخیزداری اجرا شده، علاوه بر تامین سفره‌های زیر زمینی، خسارت ناشی از سیل به صورت چشمگیری کاهش یافته است.

بر اساس آمار، طرح‌های آبخیزداری اجرا شده در مناطق سیل خیز کشورعلاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک و ذخیره آب، ۷۰ تا ۸۰ درصد وقوع سیل و خسارت آن را کاهش داده است.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->